Groepsfoto

Groepsfoto

maandag 14 juli 2014

Vertrouwen

Wat hebben wij toch met het beklimmen van bergen?
Er is een Franse spreuk die het mooi samenvat: "Il faut souffrir pour être heureux". Men moet kunnen afzien om gelukkig te zijn. In het Engels zegt men wel eens: "No pain, no gain."
Waarom wij zware inspanningen doen, zoals een col beklimmen van 21 km, met stijgingen van 10% tot soms 16% zijn soms onverklaarbaar!

Vertrouwen.
Het naar boven fietsen gedurende vele kilometers en uiteindelijk boven geraken geeft je vertrouwen.  Alleen lukt het niet. Dat is voor mij het allerbelangrijkste. Het vertrouwen dat je met wilskracht en doorzetting boven geraakt.
Er ligt een symboliek in. Het is symbool voor een overwinning op de natuur en een overwinning op zichzelf. Meermaals wil men stoppen en afstappen, maar het groepsgevoel is sterk aanwezig. Men maakt deel uit van een groep en men wil niet opgeven.  Ook de aanmoedigingen van je vrienden medefietsers stimuleren je om de pijn te verbijten en verder te fietsen. Ik heb enorme stimulans gekregen door de vrienden die me vergezelden tijdens deze tochten. Dank aan allen die me gesteund hebben tijdens de moeilijke periodes.

No pain, no gain.
Al de deelnemers tijdens deze Dolomieten tochten hebben allen op hun manier een zeer sterke doorzetting getoond.  "No pain, no gain"!

1 opmerking:

  1. Jef, je hebt kort en krachtig verwoord waar het hem om te doen is voor ons, 65++sers. Maar dat je echt "moeilijke periodes" hebt gekend.... daar heb ik niets van gemerkt.
    Jan G.

    BeantwoordenVerwijderen